Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wyraża ona taką jedność
wszystkiego, która nie oznacza utraty indywidualnych cech.
Świat fenomenów, które siebie nawzajem nie wykluczają, różni się od świata
fenomenów postrzeganego przez dualną świadomość, czyli świata naszego
codziennego doświadczenia, w którym przeciwieństwa zawsze się wykluczają.
W tradycji buddyjskiej mamy do czynienia z teorią sprzecznej tożsamości
dwóch elementów: relatywnego i absolutnego, co jest widoczne na przykład
w teorii tożsamości formy i 'pustki'. W szkole Sutury Girlandy Kwiatów aspekt
absolutny nazywany jest li (jap. ri), a aspekt relatywny shi (jap. ji). Ostateczną prawdę o rzeczywistości wyraża pojęcie 'sfery wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai), w
wyraża ona taką jedność <br>wszystkiego, która nie oznacza utraty indywidualnych cech. <br>Świat fenomenów, które siebie nawzajem nie wykluczają, różni się od świata <br>fenomenów postrzeganego przez dualną świadomość, czyli świata naszego <br>codziennego doświadczenia, w którym przeciwieństwa zawsze się wykluczają. <br>W tradycji buddyjskiej mamy do czynienia z teorią sprzecznej tożsamości <br>dwóch elementów: relatywnego i absolutnego, co jest widoczne na przykład <br>w teorii tożsamości formy i 'pustki'. W szkole Sutury Girlandy Kwiatów aspekt <br>absolutny nazywany jest li (jap. ri), a aspekt relatywny shi (jap. ji). Ostateczną prawdę o rzeczywistości wyraża pojęcie 'sfery wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai), w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego