nie może s t a ć s i ć 'buddą' ". Dogen uważał, że <br><page nr=80><br>przedmiotowe osiąganie 'oświecenia' nie ma sensu: <q>"Jeśli zrozumiemy, <br>że narodziny i śmierć są nirwaną, wtedy stanie się jasne, że nie ma <br>potrzeby odrzucać narodzin i śmierci, nie ma też potrzeby poszukiwać <br>nirwany".</> <br>Nishida podkreślał, że dostąpienie 'oświecenia', równoznaczne z realizacją <br>'natury buddy' "nie oznacza widzenia 'buddy' niejako na zewnątrz, jako <br>przedmiotu poznania". Wyraźnie mówi o tym Bodhidharma: <q>"Jeśli pojawi <br>się przed tobą 'budda', nie oddawaj mu czci - to tylko halucynacja, wytwór <br>twoich myśli". </><br>'Oświecenie' jest przekroczeniem epistemologicznego dualizmu wszelkich <br>przeciwnych pojęć. Różnica między determinacją, jaką musi się <br>wykazać