Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
postrzegania rzeczywistości, a nie do
zmian jakościowych 'jaźni jednostkowej'. Ta zmiana nie ma stopni pośrednich,
ponieważ polega na przejściu od epistemologicznego dualizmu podmiotu
i przedmiotu do perspektywy 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' podmiotu
i przedmiotu. Koan umożliwia utrzymanie jaźni w ciągłej aktywności,
chroniąc ją przed sztucznym wyciszeniem.
Jak wynika z przeprowadzonej analizy rożnych form praktyki zen nie
prowadzących do przemiany człowieka w 'buddę', mistrzowie zen wiele
uwagi poświecili wypracowywaniu takich metod, które nie prowadziłyby do
wyciszania czy transformacji 'jaźni jednostkowej', a stałyby się katalizatorami
przekroczenia epistemologicznego dualizmu.
Rozważania na temat praktyki zen prowadzą do wniosku, że z punktu
widzenia 'logiki paradoksu' możliwa jest
postrzegania rzeczywistości, a nie do <br>zmian jakościowych 'jaźni jednostkowej'. Ta zmiana nie ma stopni pośrednich, <br>ponieważ polega na przejściu od epistemologicznego dualizmu podmiotu <br>i przedmiotu do perspektywy 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' podmiotu <br>i przedmiotu. Koan umożliwia utrzymanie jaźni w ciągłej aktywności, <br>chroniąc ją przed sztucznym wyciszeniem. <br>Jak wynika z przeprowadzonej analizy rożnych form praktyki zen nie <br>prowadzących do przemiany człowieka w 'buddę', mistrzowie zen wiele <br>uwagi poświecili wypracowywaniu takich metod, które nie prowadziłyby do <br>wyciszania czy transformacji 'jaźni jednostkowej', a stałyby się katalizatorami <br>przekroczenia epistemologicznego dualizmu. <br>Rozważania na temat praktyki zen prowadzą do wniosku, że z punktu <br>widzenia 'logiki paradoksu' możliwa jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego