Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
więc najpierw dokonać klasyfikacji wnioskowań z tego punktu widzenia.
Rozróżniamy przede wszystkim wnioskowania służące weryfikacji określonej hipotezy (zbiór możliwych konkluzji składa się z owej hipotezy i jej negacji) oraz wnioskowania zmierzające do wyboru jednej z możliwych hipotez. (Łatwo zauważyć, że rozróżnienie to odpowiada pochodzącemu od K.Ajdukiewicza podziałowi pytań na rozstrzygające i uzupełniające.) Następnie w obrębie każdej z tych klas dokonujemy dalszego podziału ze względu na charakter możliwych konkluzji oraz ich liczbę.
W świetle bardziej szczegółowej analizy uzyskanych w ten sposób klas wnioskowań okazuje się, że poznawczym celem, jaki sobie stawiamy wnioskując, jest uzyskanie bądź konkluzji prawdziwej (np. weryfikacja hipotezy złożonej
więc najpierw dokonać klasyfikacji wnioskowań z tego punktu widzenia.<br> Rozróżniamy przede wszystkim wnioskowania służące weryfikacji określonej hipotezy (zbiór możliwych konkluzji składa się z owej hipotezy i jej negacji) oraz wnioskowania zmierzające do wyboru jednej z możliwych hipotez. (Łatwo zauważyć, że rozróżnienie to odpowiada pochodzącemu od K.Ajdukiewicza podziałowi pytań na rozstrzygające i uzupełniające.) Następnie w obrębie każdej z tych klas dokonujemy dalszego podziału ze względu na charakter możliwych konkluzji oraz ich liczbę.<br> W świetle bardziej szczegółowej analizy uzyskanych w ten sposób klas wnioskowań okazuje się, że poznawczym celem, jaki sobie stawiamy wnioskując, jest uzyskanie bądź konkluzji prawdziwej (np. weryfikacja hipotezy złożonej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego