Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
pijaństwa, "dutknięcia" przez groźny i grubiański "palic") oraz temat szacunku lub raczej - godności. Kiedy Henryk przedstawia się jako jednostka, jako świadoma osobowość, kiedy chce ująć tok spraw w swoje ręce, kiedy okazuje się potężny i odpowiedzialny - otoczenie pozdrawia go okrzykiem "Henryk! o, Henryk". Ta opozycja, obecna w dramacie od początku, rysuje się najwyraźniej w drugim akcie, kiedy dom rodzinny zmienia się w królewski dwór, gdzie Henryk gra najpierw rolę następcy tronu, a później - monarchy.
Henryk widzi w Pijaku swe wtóre ja, cień swój albo sobowtóra: to "kapłan bozbożny dziwnego obrządku... To kapłan psychologiczny!" (Dr 192) Przyzwala on oczywiście pożądaniu Henryka, więcej
pijaństwa, "dutknięcia" przez groźny i grubiański "palic") oraz temat szacunku lub raczej - godności. Kiedy Henryk przedstawia się jako jednostka, jako świadoma osobowość, kiedy chce ująć tok spraw w swoje ręce, kiedy okazuje się potężny i odpowiedzialny - otoczenie pozdrawia go okrzykiem "Henryk! o, Henryk". Ta opozycja, obecna w dramacie od początku, rysuje się najwyraźniej w drugim akcie, kiedy dom rodzinny zmienia się w królewski dwór, gdzie Henryk gra najpierw rolę następcy tronu, a później - monarchy.<br>Henryk widzi w Pijaku swe wtóre ja, cień swój albo sobowtóra: to "kapłan bozbożny dziwnego obrządku... To kapłan psychologiczny!" (Dr 192) Przyzwala on oczywiście pożądaniu Henryka, więcej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego