Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
Nie było dosyć czasu, by wycinanki przeszły tak głęboki szlif środowiska, jak np. tkactwo czy strój, by zrosły się z wnętrzem izby jako jej nieodzowny element, a więc aby umieszczenie ich w izbie stało się normą estetyczną, przestrzeganą przez wszystkich" (1986, s. 37).
Wycinanka polska jest płaska, linearna, tworząca kompozycję rytmiczną, skontrastowaną barwą ze ścianą. Jerzy Warchałowski, który jako pierwszy opisał wycinanki w 1924 r., wyróżnił w nich formy proste, wycięte z arkusza oraz symetryczne, uzyskane ze złożenia arkusza. Wielokrotne złożenie dawało efekt rytmiczny. Trzecim rodzajem wycinanek były wyklejanki z różnokolorowych elementów, tworzące pożądany motyw, względnie kompozycję

ilustracyjną, rozwijającą się rytmicznie
Nie było dosyć czasu, by wycinanki przeszły tak głęboki szlif środowiska, jak np. tkactwo czy strój, by zrosły się z wnętrzem izby jako jej nieodzowny element, a więc aby umieszczenie ich w izbie stało się normą estetyczną, przestrzeganą przez wszystkich"&lt;/&gt; (1986, s. 37). <br>Wycinanka polska jest płaska, linearna, tworząca kompozycję rytmiczną, skontrastowaną barwą ze ścianą. Jerzy Warchałowski, który jako pierwszy opisał wycinanki w 1924 r., wyróżnił w nich formy proste, wycięte z arkusza oraz symetryczne, uzyskane ze złożenia arkusza. Wielokrotne złożenie dawało efekt rytmiczny. Trzecim rodzajem wycinanek były wyklejanki z różnokolorowych elementów, tworzące pożądany motyw, względnie kompozycję <br>&lt;page nr=148&gt;<br>ilustracyjną, rozwijającą się rytmicznie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego