Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jednokierunkowy bieg. Doznaniem
'sprzecznej samotożsamości' jest także uświadomienie sobie, iż fenomeny
świadomości, chociaż są wielością (jest ich wiele), stanowią jednocześnie
jednię świadomości. Ci, którzy twierdzą, że nie można wyobrazić sobie
czegoś takiego, jak sprzeczna tożsamość, muszą sobie zdać sprawę z tego, że
ich myślenie jest właśnie 'sprzeczną samotożsamością' ".
W akcie samowiedzy stan 'jaźni jednostkowej' jest paradoksalny, ponieważ
jest ona jednocześnie podmiotem i przedmiotem poznania. Jaźń jest 'pustką'
w tym sensie, iż jako paradoks jest nieuchwytna dla klasycznej logiki
dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania.
Aby powstała taka wewnętrznie sprzeczna egzystencja, "u jej podstaw
musi znajdować się 'absolutnie sprzeczna samotożsamość', czyli coś, co
jednokierunkowy bieg. Doznaniem <br>'sprzecznej samotożsamości' jest także uświadomienie sobie, iż fenomeny <br>świadomości, chociaż są wielością (jest ich wiele), stanowią jednocześnie <br>jednię świadomości. Ci, którzy twierdzą, że nie można wyobrazić sobie <br>czegoś takiego, jak sprzeczna tożsamość, muszą sobie zdać sprawę z tego, że <br>ich myślenie jest właśnie 'sprzeczną samotożsamością' ".&lt;/&gt; <br>W akcie samowiedzy stan 'jaźni jednostkowej' jest paradoksalny, ponieważ <br>jest ona jednocześnie podmiotem i przedmiotem poznania. Jaźń jest 'pustką' <br>w tym sensie, iż jako paradoks jest nieuchwytna dla klasycznej logiki <br>dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. <br>Aby powstała taka wewnętrznie sprzeczna egzystencja, &lt;q&gt;"u jej podstaw <br>musi znajdować się 'absolutnie sprzeczna samotożsamość', czyli coś, co
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego