Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
obracał wokół posiadanej przez człowieka idei Boga. Fakt ten jest logicznym następstwem obrazu Boga, jaki sobie wypracował. To, o czym tamte dowody starały się mówić, nie było już dla Kartezjusza prawdziwym Bogiem.

RACJONALNOŚĆ

Z Kartezjańską koncepcją perseitas idzie w parze negacja jego scholastycznie pojętej racjonalności. Jest to negacja szczególna. Według scholastyki tomistycznej Bóg jest wprawdzie niezrozumiały dla umysłu skończonego, ale "sam w sobie" jest całkowicie "rozumny". Nie tylko posiada rozum, lecz jest rozumem. A być rozumnym to "myśleć i działać" zgodnie z obiektywnymi "zasadami rozumności". Ale czasy nowożytne przynoszą kryzys dotychczasowego pojęcia rozumności. To, co dla jednych jest "rozumne", dla innych
obracał wokół posiadanej przez człowieka idei Boga. Fakt ten jest logicznym następstwem obrazu Boga, jaki sobie wypracował. To, o czym tamte dowody starały się mówić, nie było już dla Kartezjusza prawdziwym Bogiem.<br><br>&lt;tit&gt;RACJONALNOŚĆ&lt;/&gt;<br><br>Z Kartezjańską koncepcją &lt;foreign&gt;perseitas&lt;/&gt; idzie w parze negacja jego scholastycznie pojętej racjonalności. Jest to negacja szczególna. Według scholastyki tomistycznej Bóg jest wprawdzie niezrozumiały dla umysłu skończonego, ale "sam w sobie" jest całkowicie "rozumny". Nie tylko posiada rozum, lecz jest rozumem. A być rozumnym to "myśleć i działać" zgodnie z obiektywnymi "zasadami rozumności". Ale czasy nowożytne przynoszą kryzys dotychczasowego pojęcia rozumności. To, co dla jednych jest "rozumne", dla innych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego