Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Wprost
Nr: 02.20 (8)
Miejsce wydania: Poznań
Rok: 2000
łączyło francuską rewolucję z dziejami Europy, wpisywało ją w ciągłość historyczną. Cywilizację, do której należymy, wraz z jej kulturą obdarzaną przymiotnikiem "europejska", zwykło się określać dwoma pojęciami: christianitas i humanitas. O trzecim elemencie tej europejskiej triady, o barokowej vanitas, radości życia, błogosławionej lekkomyślności, zawsze się zapomina w solennych rozważaniach o specyfice i odmienności Europy. Tymczasem vanitas, użycie i radość, pozostaje konstytuującym elementem tej cywilizacji, do której przyznaje się Polska. A jej symbolem jest wino - najstarszy wytwarzany przez człowieka artykuł spożywczy; element sposobu bycia całych narodów; symbol religijny; lekarstwo i sposób przedłużania życia. I wreszcie, pośrednik w komunikacji między ludźmi, którego - trzeba
łączyło francuską rewolucję z dziejami Europy, wpisywało ją w ciągłość historyczną. Cywilizację, do której należymy, wraz z jej kulturą obdarzaną przymiotnikiem "europejska", zwykło się określać dwoma pojęciami: <foreign>christianitas</> i <foreign>humanitas</>. O trzecim elemencie tej europejskiej triady, o barokowej <foreign>vanitas</>, radości życia, błogosławionej lekkomyślności, zawsze się zapomina w solennych rozważaniach o specyfice i odmienności Europy. Tymczasem <foreign>vanitas</>, użycie i radość, pozostaje konstytuującym elementem tej cywilizacji, do której przyznaje się Polska. A jej symbolem jest wino - najstarszy wytwarzany przez człowieka artykuł spożywczy; element sposobu bycia całych narodów; symbol religijny; lekarstwo i sposób przedłużania życia. I wreszcie, pośrednik w komunikacji między ludźmi, którego - trzeba
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego