Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
w pewnym momencie zaczęły one funkcjonować jako oczywiste i niekwestionowane pewniki niezależne od osobistych zainteresowań, sympatii lub aktualnych wpływów jakim podlegali poszczególni artyści. Zasady koloryzmu uznano za ogólne i niepodważalne zasady malarstwa; dopiero w ich ramach można było ujawniać swą indywidualność lub prowadzić poszukiwania. Tym wpływem m. in. można wytłumaczyć specyfikę wielu naszych awangardowych poszukiwań. Polski informel wyróżniał się przecież zawsze na tle sztuki nieprzedstawiającej tworzonej w innych krajach swoistą "kulturą" komponowania i zestawiania barw. Wystarczy choćby porównać "wysmakowane", spokojne i kameralne prace Dominika, Lenicy czy Sempolińskiego z dokonaniami przedstawicieli amerykańskiej abstrakcji niegeometrycznej aby łatwo zauważyć oddziaływanie postimpresjonistycznych nauk o "malarskim
w pewnym momencie zaczęły one funkcjonować jako oczywiste i niekwestionowane pewniki niezależne od osobistych zainteresowań, sympatii lub aktualnych wpływów jakim podlegali poszczególni artyści. Zasady koloryzmu uznano za ogólne i niepodważalne zasady malarstwa; dopiero w ich ramach można było ujawniać swą indywidualność lub prowadzić poszukiwania. Tym wpływem m. in. można wytłumaczyć specyfikę wielu naszych awangardowych poszukiwań. Polski informel wyróżniał się przecież zawsze na tle sztuki nieprzedstawiającej tworzonej w innych krajach swoistą "kulturą" komponowania i zestawiania barw. Wystarczy choćby porównać "wysmakowane", spokojne i kameralne prace Dominika, Lenicy czy Sempolińskiego z dokonaniami przedstawicieli amerykańskiej abstrakcji niegeometrycznej aby łatwo zauważyć oddziaływanie postimpresjonistycznych nauk o "malarskim
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego