Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
w mszach Nowowiejskiego i Jurdzińskiego oraz semantycznej i symbolicznej
w mszy Świerczka,
­ podobna rytmizacja motywu inicjalnego pieśni ­ z triolą, następnie neutralizowaną,
co znaczące, w części ostatniej,

­ te same typy faktury chóralnej ­ konwencjonalnej, w gruncie rzeczy XIX-wiecznej
(zwłaszcza dwojenia oktawowe i unisonowe),
­ w mszach Nowowiejskiego i Jurdzińskiego, u Świerczka tylko sporadycznie,
pewne odcinki operują materiałem swobodnym, pochodzącym z inwencji kompozytora,
­ w mszy Nowowiejskiego frazy z motywiką pieśni są bardziej zaokrąglone "miękkie",
podczas gdy u Świerczka ostrzej zarysowane rytmicznie. Jurdziński używa najdłuższych
fraz z motywiką pieśni,
­ partia organowa mszy Jurdzińskiego jest najbogatsza, przy tym zautonomizowana,
­ motywika Bogurodzicy pełni rolę formotwórczą, przyczyniając się
w mszach Nowowiejskiego i Jurdzińskiego oraz semantycznej i symbolicznej <br>w mszy Świerczka,<br> ­ podobna rytmizacja motywu inicjalnego pieśni ­ z triolą, następnie neutralizowaną, <br>co znaczące, w części ostatniej,<br><br> ­ te same typy faktury chóralnej ­ konwencjonalnej, w gruncie rzeczy XIX-wiecznej <br>(zwłaszcza dwojenia oktawowe i unisonowe),<br> ­ w mszach Nowowiejskiego i Jurdzińskiego, u Świerczka tylko sporadycznie, <br>pewne odcinki operują materiałem swobodnym, pochodzącym z inwencji kompozytora,<br> ­ w mszy Nowowiejskiego frazy z motywiką pieśni są bardziej zaokrąglone "miękkie", <br>podczas gdy u Świerczka ostrzej zarysowane rytmicznie. Jurdziński używa najdłuższych <br>fraz z motywiką pieśni,<br> ­ partia organowa mszy Jurdzińskiego jest najbogatsza, przy tym zautonomizowana,<br> ­ motywika Bogurodzicy pełni rolę formotwórczą, przyczyniając się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego