Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
czy określenie 'pustka' jest odpowiednie, skoro
'prawdziwa pustka', będąc 'absolutnie sprzeczną samotożsamością' bytu
i niebytu, zawiera w sobie także byt. Wszystko wskazuje na to, iż Nishida
zaczął stosować pojęcie 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' zamiast
pojęcia 'pustki' właśnie ze względu na to, że uświadomił sobie potrzebę
bardziej precyzyjnej terminologii. Niemniej jednak 'absolutnie sprzeczna
samotożsamość' jest 'pustką' w tym sensie, iż nie można uchwycić jej
przedmiotowo.
Mistrzowie zen byli świadomi, że początkujący adepci mogą traktować
'pustkę' jako brak bytu (negację afirmacji), i dlatego często wymyślali
szokujące sposoby, aby ustrzec ich przed wpadnięciem w sidła 'pustki
jednostronnej'.
Mistrz Shigong (jap. Sekkyo , ?-?) zapytał pewnego mnicha, czy
czy określenie 'pustka' jest odpowiednie, skoro <br>'prawdziwa pustka', będąc 'absolutnie sprzeczną samotożsamością' bytu <br>i niebytu, zawiera w sobie także byt. Wszystko wskazuje na to, iż Nishida <br>zaczął stosować pojęcie 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' zamiast <br>pojęcia 'pustki' właśnie ze względu na to, że uświadomił sobie potrzebę <br>bardziej precyzyjnej terminologii. Niemniej jednak 'absolutnie sprzeczna <br>samotożsamość' jest 'pustką' w tym sensie, iż nie można uchwycić jej <br>przedmiotowo. <br>Mistrzowie zen byli świadomi, że początkujący adepci mogą traktować <br>'pustkę' jako brak bytu (negację afirmacji), i dlatego często wymyślali <br>szokujące sposoby, aby ustrzec ich przed wpadnięciem w sidła 'pustki <br>jednostronnej'. <br>Mistrz Shigong (jap. Sekkyo , ?-?) zapytał pewnego mnicha, czy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego