Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
pierwszy rzut oka można sądzić. Sens rzekomo naturalny i oczywisty nie jest żadną oczywistością, ale wytworem pewnej kultury czytania, którą można by określić mianem czytania indukcyjnego i empirycznego. Gesta Romanorum stanowią już wprawdzie produkt względnego usamodzielnienia się fabuły i jej oderwania od moralistycznego pretekstu przytoczenia, ale zachowują jeszcze związki ze średniowieczną noematyką, czyli teorią sensów biblijnych.
Rzecz nieco upraszczając i nie wdając się tu w zbyteczne zawiłości, można powiedzieć, że bibliści średniowieczni dzielili sensy Pisma świętego na sens dosłowny (sensus litteralis) i sens duchowy (sensus spiritualis). Sens duchowy z kolei dzielił się na sens alegoryczny, odsłaniający prawdy wiary, moralny, zawierający normy
pierwszy rzut oka można sądzić. Sens rzekomo naturalny i oczywisty nie jest żadną oczywistością, ale wytworem pewnej kultury czytania, którą można by określić mianem czytania indukcyjnego i empirycznego. Gesta Romanorum stanowią już wprawdzie produkt względnego usamodzielnienia się fabuły i jej oderwania od moralistycznego pretekstu przytoczenia, ale zachowują jeszcze związki ze średniowieczną noematyką, czyli teorią sensów biblijnych.<br>Rzecz nieco upraszczając i nie wdając się tu w zbyteczne zawiłości, można powiedzieć, że bibliści średniowieczni dzielili sensy Pisma świętego na sens dosłowny (sensus litteralis) i sens duchowy (sensus spiritualis). Sens duchowy z kolei dzielił się na sens alegoryczny, odsłaniający prawdy wiary, moralny, zawierający normy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego