Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
prawdziwa pustka' nie może być
rozumiana jako negacja bytu.

2.2.3. KRYTYKA 'OŚWIECENIA' JAKO PRZEDMIOTU POZNANIA
Wielu mistrzów zen głosiło, że 'oświecenia' nie można osiągnąć tak jak
każdego innego przedmiotu poznania, powołując się przy tym na tożsamość
'jaźni jednostkowej' i 'natury buddy'. Dahui nauczał: "Nigdy nie osiągniesz
'oświecenia', jeśli starasz się to uczynić dzięki własnym wysiłkom. To tak
jakbyś chciał złapać pustą przestrzeń w dłonie - wszystkie twoje wysiłki
będą na próżno". 'Prawdziwa pustka' określana jest bowiem także mianem
'pustki nieosiągalnej' (chiń. bukedekong; jap. fukatokuku).
Huangbo podkreślał, że poszukiwanie 'oświecenia' oznacza, iż 'budda' ('jaźń
jednostkowa', która jest tożsama z 'naturą buddy
prawdziwa pustka' nie może być <br>rozumiana jako negacja bytu. <br>&lt;page nr=78&gt;<br>&lt;tit&gt;2.2.3. KRYTYKA 'OŚWIECENIA' JAKO PRZEDMIOTU POZNANIA&lt;/&gt; <br>Wielu mistrzów zen głosiło, że 'oświecenia' nie można osiągnąć tak jak <br>każdego innego przedmiotu poznania, powołując się przy tym na tożsamość <br>'jaźni jednostkowej' i 'natury buddy'. Dahui nauczał: &lt;q&gt;"Nigdy nie osiągniesz <br>'oświecenia', jeśli starasz się to uczynić dzięki własnym wysiłkom. To tak <br>jakbyś chciał złapać pustą przestrzeń w dłonie - wszystkie twoje wysiłki <br>będą na próżno".&lt;/&gt; 'Prawdziwa pustka' określana jest bowiem także mianem <br>'pustki nieosiągalnej' (chiń. bukedekong; jap. fukatokuku). <br>Huangbo podkreślał, że poszukiwanie 'oświecenia' oznacza, iż 'budda' ('jaźń <br>jednostkowa', która jest tożsama z 'naturą buddy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego