Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
abba abba cdc dee; abba cddc efe fgg).
W Pieśniach natomiast przeważa zdecydowanie czterowersowa strofa izosylabiczna aabb, która jednakże nigdy nie jest monotonna, po pierwsze dlatego, że poeta stosuje przerzutnie, po drugie dlatego, że spośród dziewięciu formatów wiersza używanych w ogóle w Pieśniach aż siedem zastosował Kochanowski w tym typie strofy.
Czterowersowa strofa izosylabiczna aabb jest dla Pieśni "taktem, nie wędzidłem" - stanowi jakby rytmiczny temat całości, temat przypominający meliczne cechy pieśni, z których poeta zrezygnował na rzecz liryki "mówionej". Na tle tej strofy i w opozycji do niej funkcjonują rzadziej używane: strofa dwuwersowa, tercyna, strofa sześciowersowa, ośmiowersowa, dziesięciowersowa, kilka typów strof
abba abba cdc dee; abba cddc efe fgg).<br>W Pieśniach natomiast przeważa zdecydowanie czterowersowa strofa izosylabiczna aabb, która jednakże nigdy nie jest monotonna, po pierwsze dlatego, że poeta stosuje przerzutnie, po drugie dlatego, że spośród dziewięciu formatów wiersza używanych w ogóle w Pieśniach aż siedem zastosował Kochanowski w tym typie strofy.<br>Czterowersowa strofa izosylabiczna aabb jest dla Pieśni "taktem, nie wędzidłem" - stanowi jakby rytmiczny temat całości, temat przypominający meliczne cechy pieśni, z których poeta zrezygnował na rzecz liryki "mówionej". Na tle tej strofy i w opozycji do niej funkcjonują rzadziej używane: strofa dwuwersowa, tercyna, strofa sześciowersowa, ośmiowersowa, dziesięciowersowa, kilka typów strof
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego