Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
zaś fizyka Einsteina - fizykę klasyczną (jakkolwiek w wytłuszczonym wyżej sensie ma tutaj zawsze miejsce korespondencyjne wykorzystanie poznawczego fundamentu teorii dezaktualizowanych).
Powstaje pytanie, czy adaptacja posiada nieograniczony zakres stosowalności, czy można aktualizować w sposób niczym nieskrępowany każde dzieło przeszłości poprzez odpowiednie zabiegi reinterpretacyjne. Sądzę, że odpowiedź musi być negatywna. Po pierwsze, subiektywny kontekst społeczny dzieła, czyniący zeń dzieło sztuki właśnie, składa się z różnych warstw: jedne z nich np. sfera pewnych konwencji określających kształt rzeczywistości przedstawionej, ulegają szybciej zmianą historycznym, inne - np. sfera kompetencji językowej określającej kształt tekstu utworu literackiego, zmieniają się w znacznie wolniejszym tempie; te właśnie składniki drugiego typu - społecznego
zaś fizyka Einsteina - fizykę klasyczną (jakkolwiek w wytłuszczonym wyżej sensie ma tutaj zawsze miejsce korespondencyjne wykorzystanie poznawczego fundamentu teorii dezaktualizowanych).<br> Powstaje pytanie, czy adaptacja posiada nieograniczony zakres stosowalności, czy można aktualizować w sposób niczym nieskrępowany każde dzieło przeszłości poprzez odpowiednie zabiegi reinterpretacyjne. Sądzę, że odpowiedź musi być negatywna. Po pierwsze, subiektywny kontekst społeczny dzieła, czyniący zeń dzieło sztuki właśnie, składa się z różnych warstw: jedne z nich np. sfera pewnych konwencji określających kształt rzeczywistości przedstawionej, ulegają szybciej zmianą historycznym, inne - np. sfera kompetencji językowej określającej kształt tekstu utworu literackiego, zmieniają się w znacznie wolniejszym tempie; te właśnie składniki drugiego typu - społecznego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego