Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
widzimy - dziełem przypadku.
Beethoven pytał, myśląc o swojej muzyce: "Muss es sein?" I odpowiadał: "Es muss sein". Musi być taka, jaka jest. Za tym "musi" świta jakaś wyższa, transcendentna konieczność... Gombrowicz nie szedł oczywiście tak daleko.
Mniemał jednak na pewno, że "forma wiąże się nieodłącznie z każdą percepcją, każdym ujęciem świata, jest ona uniwersalnym narzędziem służącym nadawaniu kształtu rzeczywistości". Czy to - moim zdaniem słuszne - stwierdzenie Jarzębskiego można związać z określoną filozofią? Gombrowiczowska forma zdaje się czasem elementem aktu intencjonalnego, którym - jak mniemał Husserl - świadomość dociera do rzeczy. Czasem przypomina raczej "formę symboliczną" Cassirera - język, mit, sztukę, naukę rozpatrywane łącznie jako ujęcia
widzimy - dziełem przypadku.<br>Beethoven pytał, myśląc o swojej muzyce: "&lt;foreign&gt;Muss es sein?&lt;/&gt;" I odpowiadał: &lt;foreign&gt;"Es muss sein"&lt;/&gt;. Musi być taka, jaka jest. Za tym "musi" świta jakaś wyższa, transcendentna konieczność... Gombrowicz nie szedł oczywiście tak daleko.<br>Mniemał jednak na pewno, że "forma wiąże się nieodłącznie z każdą percepcją, każdym ujęciem świata, jest ona uniwersalnym narzędziem służącym nadawaniu kształtu rzeczywistości". Czy to - moim zdaniem słuszne - stwierdzenie Jarzębskiego można związać z określoną filozofią? Gombrowiczowska forma zdaje się czasem elementem aktu intencjonalnego, którym - jak mniemał Husserl - świadomość dociera do rzeczy. Czasem przypomina raczej "formę symboliczną" &lt;foreign&gt;Cassirera&lt;/&gt; - język, mit, sztukę, naukę rozpatrywane łącznie jako ujęcia
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego