Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
Piotr z Goniądza, Hugo Kołłątaj. Pierwszy , powiada Berent, związany jest z okresem, w którym włoski humanizm ściera się z niemiecką reformacją, drugi występuje w sytuacji, w której niemiecka reformacja łączy się z komunizmem braci czeskich, trzeci działa w czasie, gdy sarmatyzm wchłania idee Oświecenia i rewolucji francuskiej. Otóż postacie te symbolizują sojusze tendencji sprzecznych, możliwość płodnego ich połączenia. Tak pojęty polski indywidualizm miałby być współcześnie gwarancją szczęśliwego mariażu idei niepodległościowej i idei socjalistycznej.
Jeśli na początku prezentacji Nietzschego Berent jawi się jako zwolennik burzenia, oczyszczania pola, a później pokazuje nam Nietzschego kontynuatora, to w broszurze o idei nacisk położony jest nie
Piotr z Goniądza, Hugo Kołłątaj. Pierwszy , powiada Berent, związany jest z okresem, w którym włoski humanizm ściera się z niemiecką reformacją, drugi występuje w sytuacji, w której niemiecka reformacja łączy się z komunizmem braci czeskich, trzeci działa w czasie, gdy sarmatyzm wchłania idee Oświecenia i rewolucji francuskiej. Otóż postacie te symbolizują sojusze tendencji sprzecznych, możliwość płodnego ich połączenia. Tak pojęty polski indywidualizm miałby być współcześnie gwarancją szczęśliwego mariażu idei niepodległościowej i idei socjalistycznej.<br> Jeśli na początku prezentacji Nietzschego Berent jawi się jako zwolennik burzenia, oczyszczania pola, a później pokazuje nam Nietzschego kontynuatora, to w broszurze o idei nacisk położony jest nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego