Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
zamiast
pojęcia 'pustki' właśnie ze względu na to, że uświadomił sobie potrzebę
bardziej precyzyjnej terminologii. Niemniej jednak 'absolutnie sprzeczna
samotożsamość' jest 'pustką' w tym sensie, iż nie można uchwycić jej
przedmiotowo.
Mistrzowie zen byli świadomi, że początkujący adepci mogą traktować
'pustkę' jako brak bytu (negację afirmacji), i dlatego często wymyślali
szokujące sposoby, aby ustrzec ich przed wpadnięciem w sidła 'pustki
jednostronnej'.
Mistrz Shigong (jap. Sekkyo , ?-?) zapytał pewnego mnicha, czy potrafi
on uchwycić 'pustkę'. Mnich wyciągnął ręce tak, jakby próbował złapać
powietrze. Shigong zdziwił się: "A więc tak to robisz? Przecież nic nie
złapałeś?". Wtedy mnich spytał: "A jak ty ją łapiesz
zamiast <br>pojęcia 'pustki' właśnie ze względu na to, że uświadomił sobie potrzebę <br>bardziej precyzyjnej terminologii. Niemniej jednak 'absolutnie sprzeczna <br>samotożsamość' jest 'pustką' w tym sensie, iż nie można uchwycić jej <br>przedmiotowo. <br>Mistrzowie zen byli świadomi, że początkujący adepci mogą traktować <br>'pustkę' jako brak bytu (negację afirmacji), i dlatego często wymyślali <br>szokujące sposoby, aby ustrzec ich przed wpadnięciem w sidła 'pustki <br>jednostronnej'. <br>Mistrz Shigong (jap. Sekkyo , ?-?) zapytał pewnego mnicha, czy potrafi <br>on uchwycić 'pustkę'. Mnich wyciągnął ręce tak, jakby próbował złapać <br>powietrze. Shigong zdziwił się: "A więc tak to robisz? Przecież nic nie <br>złapałeś?". Wtedy mnich spytał: "A jak ty ją łapiesz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego