interpersonalne badacza, wskazówki sugerujące osobie badanej treść hipotez badawczych, lęk przed oceną, status motywacyjny osoby badanej itp. (o tych zmiennych traktuje rozdz. 4.). Wreszcie, badacz może chcieć powtórzyć czyjeś badania, aby upewnić się, czy rzeczywiście dany efekt eksperymentalny wystąpił.<br><br>Kompetencje metodologiczne wymagane od badacza przystępującego do replikacji jakichś badań są takie same, jak przy przeprowadzaniu badań oryginalnych (kontekst (a)). <br><br>Problematyce replikacji badań empirycznych w naukach społecznych poświęcony jest zbiór kilkudziesięciu artykułów zredagowany przez Neuliepa (1991). Zachęcam do jego lektury.<br><br>Kontekst (d). Już zaznaczyłem, iż osobliwością badań empirycznych prowadzonych przez psychologów jest to, że wchodzą oni, jako badacze, w interakcję z osobami badanymi