przez krytyków: Dlaczego "sylwa" straciła rację bytu? - znajdziemy studiując m.in. pisarstwo Manueli Gretkowskiej. Quasi-powieściowe, autobiograficzno-eseistyczne formy narracyjne, awangardowe w latach siedemdziesiątych, stały się obecnie domeną literatury popularnej i komercyjnej.<br> Manuela Gretkowska stworzyła swój gatunek eseistyczno-powieściowy, na który składają się takie elementy, jak wątki autobiograficzne, wątki okultystyczne (tarot, magia, Kabała), wątki erotyczne (z przewagą erotyzmu perwersyjnego) oraz odpryski lektur filozoficznych autorki.<br> Jerzy Jarzębski, zafascynowany sztuką pisarską Gretkowskiej, dostrzegł w jej utworach ścieżkę wtajemniczenia pomiędzy "szminką a puderniczką".<br> W jej prozie natrafiamy czasem na małe iluminacje - koncepty, anegdoty czy znaczące fragmenty codzienności, przez które prześwituje magia czy obrazy zdradzające