Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
Wzniosły patriotyczny cel miał uświęcić to niebywałe pogwałcenie obyczajów.
Wielce znaczący był wybór miejsca. Teatr Renaissance, który użyczył sali, działał od jesieni 1838 roku i był pierwszą sceną, kierowaną faktycznie przez romantycznych dramaturgów. Jego dyrektorem był Antenor Joly, ale przywilej zezwalający na otwarcie teatru wyrobił Wiktor Hugo. W odróżnieniu od teatrów bulwarowych, Renaissance miał być przybytkiem nie tylko rozrywki, lecz sztuki; w odróżnieniu od Comédie Française, zamierzano w nim grywać nie klasykę, lecz przede wszystkim dramaty romantyków. Była to więc scena umiarkowanie awangardowa; w oczach konserwatywnych krytyków teatralnych wciąż jeszcze nawet Wiktor Hugo wydawał się nie nazbyt poważnym nowatorem (nota bene w
Wzniosły patriotyczny cel miał uświęcić to niebywałe pogwałcenie obyczajów.<br>Wielce znaczący był wybór miejsca. Teatr Renaissance, który użyczył sali, działał od jesieni 1838 roku i był pierwszą sceną, kierowaną faktycznie przez romantycznych dramaturgów. Jego dyrektorem był Antenor Joly, ale przywilej zezwalający na otwarcie teatru wyrobił Wiktor Hugo. W odróżnieniu od teatrów bulwarowych, Renaissance miał być przybytkiem nie tylko rozrywki, lecz sztuki; w odróżnieniu od Comédie Française, zamierzano w nim grywać nie klasykę, lecz przede wszystkim dramaty romantyków. Była to więc scena umiarkowanie awangardowa; w oczach konserwatywnych krytyków teatralnych wciąż jeszcze nawet Wiktor Hugo wydawał się nie nazbyt poważnym nowatorem (nota bene w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego