Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
które prowokowały do marzeń o możliwości świetnego rozbłyśnięcia na scenie nowego, romantycznego dramatu, istniejącego na razie tylko w sferze marzeń.
Pierwszym krokiem na drodze ku realizacji tych pomysłów musiało być uwolnienie dramatu spod presji klasycznych reguł, doprowadzonych do szczególnie absurdalnej sztywności przez teoretyków francuskiego Oświecenia. Drugim - odrzucenie anachronicznych konwencji w teatrze, by w imię prawdy sztuki móc odejść od schematów, nieznośnie ograniczających możliwości aktorskie - i by w imię tejże prawdy wzbogacać inscenizacje, dekoracje i kostiumy. Twórcy ówcześni byli przekonani, że reformę teatru i dramatu należy widzieć łącznie, wspólnym planem obejmować obie te dziedziny jako "dramat i teatr romantyczny". I dziś przecież
które prowokowały do marzeń o możliwości świetnego rozbłyśnięcia na scenie nowego, romantycznego dramatu, istniejącego na razie tylko w sferze marzeń.<br>Pierwszym krokiem na drodze ku realizacji tych pomysłów musiało być uwolnienie dramatu spod presji klasycznych reguł, doprowadzonych do szczególnie absurdalnej sztywności przez teoretyków francuskiego Oświecenia. Drugim - odrzucenie anachronicznych konwencji w teatrze, by w imię prawdy sztuki móc odejść od schematów, nieznośnie ograniczających możliwości aktorskie - i by w imię tejże prawdy wzbogacać inscenizacje, dekoracje i kostiumy. Twórcy ówcześni byli przekonani, że reformę teatru i dramatu należy widzieć łącznie, wspólnym planem obejmować obie te dziedziny jako "dramat i teatr romantyczny". I dziś przecież
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego