Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
nie tylko z okazji Szekspira, jeszcze przed uformowaniem się jenajskiego kręgu romantyków. Ale sytuowano wtedy ów temat jakby na marginesie dyskusji o szeroko pojętej filozofii sztuki, o tradycji, mitologii, wyobraźni, poezji, o powieści. Znamienne, że nie poświęcił dramatowi osobnego miejsca Fryderyk Schlegel w słynnej Rozmowie o poezji (1800), podstawowej rozprawie teoretycznej kręgu jenajskiego, że nie dramat zaprzątał uwagę młodych Wordswortha i Coleridge'a.
Przyczyny tej początkowej wstrzemięźliwości pisarzy można odnaleźć w studium Fryderyka Schlegla Geschichte der europäischen Literatur (1803/1804). Patrząc na teatr od strony ówczesnej publiczności i jej niewybrednych gustów, traktował wtedy dramat - gatunek dla teatru - jako popularną formę poezji, zatem
nie tylko z okazji Szekspira, jeszcze przed uformowaniem się jenajskiego kręgu romantyków. Ale sytuowano wtedy ów temat jakby na marginesie dyskusji o szeroko pojętej filozofii sztuki, o tradycji, mitologii, wyobraźni, poezji, o powieści. Znamienne, że nie poświęcił dramatowi osobnego miejsca Fryderyk Schlegel w słynnej Rozmowie o poezji (1800), podstawowej rozprawie teoretycznej kręgu jenajskiego, że nie dramat zaprzątał uwagę młodych Wordswortha i Coleridge'a.<br>Przyczyny tej początkowej wstrzemięźliwości pisarzy można odnaleźć w studium Fryderyka Schlegla Geschichte der europäischen Literatur (1803/1804). Patrząc na teatr od strony ówczesnej publiczności i jej niewybrednych gustów, traktował wtedy dramat - gatunek dla teatru - jako popularną formę poezji, zatem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego