Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nową terminologię, aby odróżnić
własną, paradoksową interpretację danego buddyjskiego pojęcia od poglądów
innych szkół, co jest widoczne zwłaszcza w wypadku pojęcia 'nie-myślenia',
które od czasów Szóstego Patriarchy, Huinenga, zastąpiło tradycyjne pojęcie
'najwyższej mądrości' (sanskr. prajna; chiń. banruo; jap. hannya; dosł.
mądrość wykraczająca poza). Przed Huinengiem patriarchowie zen często
używali terminologii buddyjskiej, o czym świadczy słynna rozmowa Bodhidharmy
z cesarzem Wu. Bodhidharma powiedział do cesarza, że budowanie
świątyń buddyjskich nie jest wystarczające. "Prawdziwą zasługą jest cudowna
i doskonała 'najwyższa mądrość'. Jej istotą jest 'pustka'. Nie można tej zasługi
osiągnąć ziemskimi środkami". Dopiero jednak Huineng wyraźnie zaczął
definiować pojęcie transcendentnej 'najwyższej mądrości
nową terminologię, aby odróżnić <br>własną, paradoksową interpretację danego buddyjskiego pojęcia od poglądów <br>innych szkół, co jest widoczne zwłaszcza w wypadku pojęcia 'nie-myślenia', <br>które od czasów Szóstego Patriarchy, Huinenga, zastąpiło tradycyjne pojęcie <br>'najwyższej mądrości' (sanskr. prajna; chiń. banruo; jap. hannya; dosł. <br>mądrość wykraczająca poza). Przed Huinengiem patriarchowie zen często <br>używali terminologii buddyjskiej, o czym świadczy słynna rozmowa Bodhidharmy <br>z cesarzem Wu. Bodhidharma powiedział do cesarza, że budowanie <br>świątyń buddyjskich nie jest wystarczające. &lt;q&gt;"Prawdziwą zasługą jest cudowna <br>i doskonała 'najwyższa mądrość'. Jej istotą jest 'pustka'. Nie można tej zasługi <br>osiągnąć ziemskimi środkami".&lt;/&gt; Dopiero jednak Huineng wyraźnie zaczął <br>definiować pojęcie transcendentnej 'najwyższej mądrości
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego