Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
avidya;
chiń. wuming; jap. mumyo ) nie oznacza po prostu nieznajomości buddyjskiej
doktryny, ale odnosi się do fundamentalnego błędu w postrzeganiu rzeczywistości,
jakim jest dualizm podmiotu i przedmiotu.
'Oświecenie' to przezwyciężenie 'niewiedzy', którą stanowi dualistyczna
struktura postrzegania rzeczywistości. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu'
jest ona bowiem tylko jednym z aspektów sprzecznej tożsamości dualizmu
i niedualizmu. 'Oświecenie' nie może być traktowane jako przedmiotowy cel
starań podmiotu, a więc błędne jest oczekiwanie, że 'oświecenie' pojawi się
jako rezultat starań podmiotu. Stąd dalsza konkluzja, iż 'oświecenia' nie
można nauczyć się tak jak każdego innego przedmiotu wiedzy rozumu.
Nauczanie zakłada istnienie przedmiotu nauczania, który można opisać
avidya; <br>chiń. wuming; jap. mumyo ) nie oznacza po prostu nieznajomości buddyjskiej <br>doktryny, ale odnosi się do fundamentalnego błędu w postrzeganiu rzeczywistości, <br>jakim jest dualizm podmiotu i przedmiotu. <br>'Oświecenie' to przezwyciężenie 'niewiedzy', którą stanowi dualistyczna <br>struktura postrzegania rzeczywistości. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' <br>jest ona bowiem tylko jednym z aspektów sprzecznej tożsamości dualizmu <br>i niedualizmu. 'Oświecenie' nie może być traktowane jako przedmiotowy cel <br>starań podmiotu, a więc błędne jest oczekiwanie, że 'oświecenie' pojawi się <br>jako rezultat starań podmiotu. Stąd dalsza konkluzja, iż 'oświecenia' nie <br>można nauczyć się tak jak każdego innego przedmiotu wiedzy rozumu. <br>Nauczanie zakłada istnienie przedmiotu nauczania, który można opisać
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego