Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
zen, ponieważ nie stosuje konsekwentnie
logiki 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' - nie ma w jego filozofii
odpowiednika pojęcia 'nierozróżniającego rozróżniania', kluczowego dla
myśli Daisetsu Suzukiego, którego książki Heidegger czytał.
Rzeczywiście, ataki Heideggera na zasadę niesprzeczności nie prowadzą
do wyraźnego ustalenia nowego logicznego paradygmatu, jakim jest zasada
'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Heidegger idzie bowiem tropem
swoich własnych myśli, kierowany zamiarem destrukcji wizji rzeczywistości,
która jest "zrozumiała sama przez się" (niem. Selbstverständlichen), aby
"przez demontaż wyobrażeń, które weszły w nawyk i stały się puste,
odzyskać pierwotne, metafizyczne doświadczenie 'bycia' ".
Heidegger uważa, że tylko "demontaż wyobrażeń" odsłoni pierwotne
doświadczenie 'bycia', i dlatego nie chce przyjmować z góry
zen, ponieważ nie stosuje konsekwentnie <br>logiki 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' - nie ma w jego filozofii <br>odpowiednika pojęcia 'nierozróżniającego rozróżniania', kluczowego dla <br>myśli Daisetsu Suzukiego, którego książki Heidegger czytał. <br>Rzeczywiście, ataki Heideggera na zasadę niesprzeczności nie prowadzą <br>do wyraźnego ustalenia nowego logicznego paradygmatu, jakim jest zasada <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Heidegger idzie bowiem tropem <br>swoich własnych myśli, kierowany zamiarem destrukcji wizji rzeczywistości, <br>która jest "zrozumiała sama przez się" (niem. Selbstverständlichen), aby <br>"przez demontaż wyobrażeń, które weszły w nawyk i stały się puste, <br>odzyskać pierwotne, metafizyczne doświadczenie 'bycia' ". <br>Heidegger uważa, że tylko "demontaż wyobrażeń" odsłoni pierwotne <br>doświadczenie 'bycia', i dlatego nie chce przyjmować z góry
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego