Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
czasem, kiedy to statek z pisarzem Gustavem von Aschenbachem przybijał do weneckiego nadbrzeża, a tym, późniejszym, kiedy przy dźwiękach Adagietta z V symfonii Gustawa Mahlera Esmeralda ukazała widzom swe złowróżbne imię, a kompozytor Gustav von Aschenbach rozpoczynał w Wenecji ostatnią przygodę swojego życia. I właśnie to złowróżbne imię pięknego a trującego motyla symbolizować może różnicę perspektywy pomiędzy nowelą Tomasza Manna a filmem Lucchino Viscontiego. Różnicę między zapowiedzią czy nawet proroctwem, choć wynikającym tylko z głębokiej świadomości doświadczeń swojego czasu - z początków lat dwudziestych naszego stulecia - a świadomością spełnienia przekraczającego wyobraźnię wielkiego niemieckiego pisarza, spełnienia, którego on sam stał się świadkiem pod
czasem, kiedy to statek z pisarzem Gustavem von Aschenbachem przybijał do weneckiego nadbrzeża, a tym, późniejszym, kiedy przy dźwiękach Adagietta z V symfonii Gustawa Mahlera Esmeralda ukazała widzom swe złowróżbne imię, a kompozytor Gustav von Aschenbach rozpoczynał w Wenecji ostatnią przygodę swojego życia. I właśnie to złowróżbne imię pięknego a trującego motyla symbolizować może różnicę perspektywy pomiędzy nowelą Tomasza Manna a filmem Lucchino Viscontiego. Różnicę między zapowiedzią czy nawet proroctwem, choć wynikającym tylko z głębokiej świadomości doświadczeń swojego czasu - z początków lat dwudziestych naszego stulecia - a świadomością spełnienia przekraczającego wyobraźnię wielkiego niemieckiego pisarza, spełnienia, którego on sam stał się świadkiem pod
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego