Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Tygodnik Powszechny
Nr: 47
Miejsce wydania: Kraków
Rok: 1994
innym. Potrafił wyrzec się własnej chwały, ogołocić siebie, przyjąć "postać sługi", upodobnić się do najmniejszych i najbardziej uniżonych (takimi ludźmi byli wówczas niewolnicy). Owa "kenoza" (gr. k‚nosis-ogołocenie, stan pustki, brak znaczenia, opróżnienie) nie jest dla Chrystusa unicestwieniem Jego boskiej natury, lecz sposobem wejścia w nową tożsamość. Zamiast trwać w boskiej chwale, wolał On "uniżyć samego siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci - i to do śmierci krzyżowej". Za taką cenę dokonuje się zbawienie i przemienienie świata. Kenoza jest zdolnością wyrzeczenia się, a jej celem - przezwyciężenie dystansu oraz maksymalne zbliżenie do ludzi potrzebujących ocalenia. To, na co odważa się
innym. Potrafił wyrzec się własnej chwały, ogołocić siebie, przyjąć "postać sługi", upodobnić się do najmniejszych i najbardziej uniżonych (takimi ludźmi byli wówczas niewolnicy). Owa "kenoza" (gr. k‚nosis-ogołocenie, stan pustki, brak znaczenia, opróżnienie) nie jest dla Chrystusa unicestwieniem Jego boskiej natury, lecz sposobem wejścia w nową tożsamość. Zamiast trwać w boskiej chwale, wolał On "uniżyć samego siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci - i to do śmierci krzyżowej". Za taką cenę dokonuje się zbawienie i przemienienie świata. Kenoza jest zdolnością wyrzeczenia się, a jej celem - przezwyciężenie dystansu oraz maksymalne zbliżenie do ludzi potrzebujących ocalenia. To, na co odważa się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego