Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wushiren (jap. buji no hito) należałoby
przetłumaczyć jako 'człowiek pustki'. Pojęcie 'człowieka pustki' jest bezpośrednim znakiem paradoksowym, gdyż kryje w sobie paradoks - człowiek
należący do świata formy jest tożsamy z 'pustką'. Pojęcie 'człowieka pustki'
w naukach Linji jest więc wyrazem 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'
formy i 'pustki'. 'Człowiek pustki' zachowuje swoje unikalne, indywidualne
cechy, będąc jednocześnie absolutnie wolny od wszelkich uwarunkowań. Jest
tożsamy z 'pustką' i dlatego nie odnosi się do niego prawo przyczyny
i skutku. Żadne warunki zewnętrzne nie mają na niego wpływu; wolny od
wszelkich pragnień jest panem każdej sytuacji i dlatego nie przywiązuje się
do niczego. Tak jak 'pustka
wushiren (jap. buji no hito) należałoby <br>przetłumaczyć jako 'człowiek pustki'. Pojęcie 'człowieka pustki' jest bezpośrednim znakiem paradoksowym, gdyż kryje w sobie paradoks - człowiek <br>należący do świata formy jest tożsamy z 'pustką'. Pojęcie 'człowieka pustki' <br>w naukach Linji jest więc wyrazem 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' <br>formy i 'pustki'. 'Człowiek pustki' zachowuje swoje unikalne, indywidualne <br>cechy, będąc jednocześnie absolutnie wolny od wszelkich uwarunkowań. Jest <br>tożsamy z 'pustką' i dlatego nie odnosi się do niego prawo przyczyny <br>i skutku. Żadne warunki zewnętrzne nie mają na niego wpływu; wolny od <br>wszelkich pragnień jest panem każdej sytuacji i dlatego nie przywiązuje się <br>do niczego. Tak jak 'pustka
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego