Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
można nie tylko utożsamić ich
cechy, ale także stosować je wymiennie. Most jest sprzecznie tożsamy
z wodą, więc "płynie", a woda jest sprzecznie tożsama z mostem, więc "nie
płynie". Jednocześnie tożsamość jest sprzeczna, dlatego zarówno most, jak
i woda zachowują swój indywidualny, odrębny charakter. Ten typ sądów
paradoksowych najbardziej obrazowo uświadamia nam, na czym polega
wzajemne przenikanie się wszystkich fenomenów.
W tym samym kontekście należy rozumieć następujące słowa mistrza Shutaku
(1308-1388): "Patrzę na góry uszami i słucham szmeru strumienia oczami".
Kiedy mnich spytał Zhaozhou: "Jeśli nic nie przyniosę ze sobą, co
powiesz?", ten odpowiedział: "Wyrzuć to". Jeśli "nic" i "coś
można nie tylko utożsamić ich <br>cechy, ale także stosować je wymiennie. Most jest sprzecznie tożsamy <br>z wodą, więc "płynie", a woda jest sprzecznie tożsama z mostem, więc "nie <br>płynie". Jednocześnie tożsamość jest sprzeczna, dlatego zarówno most, jak <br>i woda zachowują swój indywidualny, odrębny charakter. Ten typ sądów <br>paradoksowych najbardziej obrazowo uświadamia nam, na czym polega <br>wzajemne przenikanie się wszystkich fenomenów. <br>W tym samym kontekście należy rozumieć następujące słowa mistrza Shutaku <br>(1308-1388): "Patrzę na góry uszami i słucham szmeru strumienia oczami". <br>Kiedy mnich spytał Zhaozhou: "Jeśli nic nie przyniosę ze sobą, co <br>powiesz?", ten odpowiedział: "Wyrzuć to". Jeśli "nic" i "coś
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego