Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
wykorzystywany
na przemian ­ w partii chóru i organów, harmonizowany z eksponowaniem elementów
modalnych, nadając tej części charakter uroczystej kontemplacji (Largo solenne,
dynamika f).
Miazga w Missa Dominicalis (1957) posługuje się motywami z XI mszy gregoriańskiej
"Orbis factor" (przeznaczonej In Dominicis infra annum, stąd tytuł mszy) oraz
materiałem gregoriańskim Credo V (w części Credo). Są to przeważnie motywy inicjalne
poszczególnych wersów, rytmizowane, niekiedy przekształcane interwałowo, wyjątkowo
inwersyjnie (Gloria, Gratias agimus), wykorzystywane najczęściej przy użyciu
techniki przeimitowania, rzadziej faktury akordowej lub ogólnie mówiąc homofonicznej,
np. Laudamus te (s. 7). W Credo kompozytor posługuje się konsekwentnie praktyką
alternatim w klasycznej postaci, opracowując wersy nieparzyste chorałowo
wykorzystywany <br>na przemian ­ w partii chóru i organów, harmonizowany z eksponowaniem elementów <br>modalnych, nadając tej części charakter uroczystej kontemplacji (Largo solenne, <br>dynamika f).<br> Miazga w Missa Dominicalis (1957) posługuje się motywami z XI mszy gregoriańskiej <br>"Orbis factor" (przeznaczonej In Dominicis infra annum, stąd tytuł mszy) oraz <br>materiałem gregoriańskim Credo V (w części Credo). Są to przeważnie motywy inicjalne <br>poszczególnych wersów, rytmizowane, niekiedy przekształcane interwałowo, wyjątkowo <br>inwersyjnie (Gloria, Gratias agimus), wykorzystywane najczęściej przy użyciu <br>techniki przeimitowania, rzadziej faktury akordowej lub ogólnie mówiąc homofonicznej, <br>np. Laudamus te (s. 7). W Credo kompozytor posługuje się konsekwentnie praktyką <br>alternatim w klasycznej postaci, opracowując wersy nieparzyste chorałowo
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego