Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
noc, czy świt, czy zmierzch, i potem na tym tle ewentualne świetlne "efekty" sceniczne. Zapis o charakterze światła, stałym lub zmieniającym się w trakcie sceny, tworzy w dramacie romantycznym tło. Od Manfreda po Irydiona.
U Słowackiego to coś więcej. Światło, jego drgnienia, ma bliski związek z tym, co dzieje się w duszy bohatera. Tak było już w pięknej scenie z Kordiana, w której bohater mówi, patrząc w górę:



Księżyc przesuwa się (jakże szybko! - dlatego, że to, wbrew złudzeniu oka Kordiana, nie tylko on przecież "leci", lecz i chmury) nad sceną; moc dramatyczną zyskuje ten obraz dzięki słowom (czyli emocjonalnie rozbudzonej wyobraźni) bohatera
noc, czy świt, czy zmierzch, i potem na tym tle ewentualne świetlne "efekty" sceniczne. Zapis o charakterze światła, stałym lub zmieniającym się w trakcie sceny, tworzy w dramacie romantycznym tło. Od Manfreda po Irydiona.<br>U Słowackiego to coś więcej. Światło, jego drgnienia, ma bliski związek z tym, co dzieje się w duszy bohatera. Tak było już w pięknej scenie z Kordiana, w której bohater mówi, patrząc w górę:<br><br>&lt;gap&gt;<br><br>Księżyc przesuwa się (jakże szybko! - dlatego, że to, wbrew złudzeniu oka Kordiana, nie tylko on przecież "leci", lecz i chmury) nad sceną; moc dramatyczną zyskuje ten obraz dzięki słowom (czyli emocjonalnie rozbudzonej wyobraźni) bohatera
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego