sprawa ma się nieco inaczej, lecz w przeżyciu estetycznym<br>przyrody owe doznania zmysłowe są szczególnie doniosłe: towarzyszą one<br>całemu procesowi przeżywania w sposób aktywny, wciąż żywy; rozszerzona<br>jest skala doznań zmysłowych, jak np. w przypadku recepcji estetycznej<br>krajobrazu obok wzroku mamy do czynienia ze słuchem, węchem, poczuciem<br>nacisku na skórę (wiatr) itp., ważne są również doznania zmysłowe<br>pojawiające się w przypomnieniu - spontaniczne porównania podobnych<br>doznań z przeszłości uzupełniają w sposób naturalny, znacznie<br>wzbogacający, aktualne doznania.<br><br> Interpretacja paraartystyczna krajobrazu polega na strukturowaniu<br>zjawisk i tworów przyrody tak, jakbyśmy mieli do czynienia z dziełami<br>sztuki, przedmiotami powstałymi intencjonalnie, by interpretować je<br>estetycznie. Nie