Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
jedyny i podstawowy element społeczny, nie mogła posiadać w tym kontekście ani komponentu materialnego, ani duchowego, lecz tylko specyficzny komponent społeczny. Do problemu istnienia grupy społecznej powracał Gumplowicz niejednokrotnie, choć często nie formułował explicite swego zdania. Stosunek do niematerialności grupy uczony wyrażał tylko pośrednio, formułując sąd o niesprowadzalności jej do wielości organizmów i zarazem na tworzeniu przez nią samą tworu organicznego. Całkowicie jasno natomiast wypowiedział się co do ewentualnego psychicznego komponentu grupy, odmawiając mu świadomości i "organu w rodzaju intelektu indywidualnego".
Pozbawienie grupy społecznej komponentu materialnego i duchowego stawiało ją w rzędzie przedmiotów abstrakcyjnych. Stąd też możliwość nadania jej treści pojawiała
jedyny i podstawowy element społeczny, nie mogła posiadać w tym kontekście ani komponentu materialnego, ani duchowego, lecz tylko specyficzny komponent społeczny. Do problemu istnienia grupy społecznej powracał Gumplowicz niejednokrotnie, choć często nie formułował &lt;hi rend="italic"&gt;explicite&lt;/hi&gt; swego zdania. Stosunek do niematerialności grupy uczony wyrażał tylko pośrednio, formułując sąd o niesprowadzalności jej do wielości organizmów i zarazem na tworzeniu przez nią samą tworu organicznego. Całkowicie jasno natomiast wypowiedział się co do ewentualnego psychicznego komponentu grupy, odmawiając mu świadomości i "organu w rodzaju intelektu indywidualnego".<br>Pozbawienie grupy społecznej komponentu materialnego i duchowego stawiało ją w rzędzie przedmiotów abstrakcyjnych. Stąd też możliwość nadania jej treści pojawiała
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego