uwzględnia aspektu <br>swojej podmiotowości. <br>Nishida pisał: <q>"W samoświadomości człowieka przeszłość i przyszłość <br>łączy się w polu teraźniejszej świadomości, które znajduje się w miejscu <br>aktywności jako 'sprzeczna samotożsamość'. Jedność świadomości nie jest <br>możliwa, jeśli założymy jej linearny, jednokierunkowy bieg. Doznaniem <br>'sprzecznej samotożsamości' jest także uświadomienie sobie, iż fenomeny <br>świadomości, chociaż są wielością (jest ich wiele), stanowią jednocześnie <br>jednię świadomości. Ci, którzy twierdzą, że nie można wyobrazić sobie <br>czegoś takiego, jak sprzeczna tożsamość, muszą sobie zdać sprawę z tego, że <br>ich myślenie jest właśnie 'sprzeczną samotożsamością' ".</> <br>W akcie samowiedzy stan 'jaźni jednostkowej' jest paradoksalny, ponieważ <br>jest ona jednocześnie podmiotem i przedmiotem poznania. Jaźń