Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
żartobliwej prezentacji różnych odcieni miłości i relacjom tego uczucia z przyjaźnią, obojętnością, zazdrością, „wabnością" (zalotnością), rozumem itd.
Dworne igraszki typu „jeux d'amours" mogły wykształcać się w anegdotyczne opowiastki lub rokokowe wierszyki. Podstawowa wartość i znaczenie „zabawek wierszem" leży w ich poetyce, w ich konwersacyjno-narracyjnym charakterze. Język wiersza oświeceniowego, obciążony jeszcze silnie retorycznością, tu zbliża się w swobodzie i lekkości tonu do stylu rozmowy salonowej. Łączy cechy, które spotykamy w najlepszych bajkach Krasickiego i Trembeckiego, z żartobliwą lirycznością słownictwa, tworząc miniaturowe opowiastki i przypowiastki zakończone zwykle dowcipną pointą. J. Lipiński pisze np. rymowaną humoreskę przedstawiającą reduty bogów Olimpu
żartobliwej prezentacji różnych odcieni miłości i relacjom tego uczucia z przyjaźnią, obojętnością, zazdrością, &#132;wabnością" (zalotnością), rozumem itd.<br> Dworne igraszki typu &#132;jeux d'amours" mogły wykształcać się w anegdotyczne opowiastki lub rokokowe wierszyki. Podstawowa wartość i znaczenie &#132;zabawek wierszem" leży w ich poetyce, w ich konwersacyjno-narracyjnym charakterze. Język wiersza oświeceniowego, obciążony jeszcze silnie retorycznością, tu zbliża się w swobodzie i lekkości tonu do stylu rozmowy salonowej. Łączy cechy, które spotykamy w najlepszych bajkach Krasickiego i Trembeckiego, z żartobliwą lirycznością słownictwa, tworząc miniaturowe opowiastki i przypowiastki zakończone zwykle dowcipną pointą. J. Lipiński pisze np. rymowaną humoreskę przedstawiającą reduty bogów Olimpu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego