Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
o dramacie były zatem uznane przez romantyków dawne arcydzieła - Szekspira, Calderona - oraz znajomość współczesnego teatru, zmiennego, dynamicznie się rozwijającego, fascynującego nowościami, olśniewającą i nieoczekiwaną perspektywą, w jakiej można było oczyma wyobraźni ujrzeć własne dzieło. Dramaty "romantyczne" zaczęły się pojawiać o wiele później.
W teatrze, wcielającym ideał harmonijnej symbiozy myśli i wszelkich sztuk, widowisko nadal miałoby realizować wiernie idee dramaturga. Poeci pojmowali nadal teatralny spektakl jako miejsce wiernej realizacji tekstu literackiego, pragnęli zdecydowanie utrzymać hegemonię autora i słowa.
Była to dla romantyków sprawa paląco pilna. Jeśli bowiem w teatrze XVIII-wiecznym dominacja tekstu literackiego nie była zagrożona (bo reszta była konwencją: umowna
o dramacie były zatem uznane przez romantyków dawne arcydzieła - Szekspira, Calderona - oraz znajomość współczesnego teatru, zmiennego, dynamicznie się rozwijającego, fascynującego nowościami, olśniewającą i nieoczekiwaną perspektywą, w jakiej można było oczyma wyobraźni ujrzeć własne dzieło. Dramaty "romantyczne" zaczęły się pojawiać o wiele później.<br>W teatrze, wcielającym ideał harmonijnej symbiozy myśli i wszelkich sztuk, widowisko nadal miałoby realizować wiernie idee dramaturga. Poeci pojmowali nadal teatralny spektakl jako miejsce wiernej realizacji tekstu literackiego, pragnęli zdecydowanie utrzymać hegemonię autora i słowa.<br>Była to dla romantyków sprawa paląco pilna. Jeśli bowiem w teatrze XVIII-wiecznym dominacja tekstu literackiego nie była zagrożona (bo reszta była konwencją: umowna
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego