Typ tekstu: Książka
Tytuł: Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej
Rok: 1998
w jego prozie, jak i w Pannie Nikt. Marysia zmuszona jest do wyboru między bezmyślnym trwaniem w kręgu tradycji a niebezpieczną drogą wolności wewnętrznej. Rzecz interesująca, że szalona artystka Kasia wygłaszała płomienną - przywodzącą na myśl traktaty gnostyckie - pochwałę wolności wewnętrznej jako boskiego imperatywu w głębi ludzkiej duszy. Głos kusicielki Kasi wydaje się w tym wypadku wiarygodny:

Nie ma chyba czytelnika, którego by nie rozczarowało zakończenie Panny Nikt. Kiedy wreszcie autor powieści współczesnej stworzył "pełnokrwistą" bohaterkę z ciałem i duszą, to zamiast poprowadzić ją ku dorosłości, każe jej wyskoczyć oknem! Nawiasem mówiąc Andrzej Wajda w swojej filmowej wersji Panny Nikt zrezygnował z
w jego prozie, jak i w Pannie Nikt. Marysia zmuszona jest do wyboru między bezmyślnym trwaniem w kręgu tradycji a niebezpieczną drogą wolności wewnętrznej. Rzecz interesująca, że szalona artystka Kasia wygłaszała płomienną - przywodzącą na myśl traktaty gnostyckie - pochwałę wolności wewnętrznej jako boskiego imperatywu w głębi ludzkiej duszy. Głos kusicielki Kasi wydaje się w tym wypadku wiarygodny: <br>&lt;gap&gt;<br> Nie ma chyba czytelnika, którego by nie rozczarowało zakończenie Panny Nikt. Kiedy wreszcie autor powieści współczesnej stworzył "pełnokrwistą" bohaterkę z ciałem i duszą, to zamiast poprowadzić ją ku dorosłości, każe jej wyskoczyć oknem! Nawiasem mówiąc Andrzej Wajda w swojej filmowej wersji Panny Nikt zrezygnował z
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego