Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
preromantyczne idee inscenizacyjne, wyrażając się na przykład w otwieraniu przestrzeni scenicznej (najprościej - przez częstsze zmiany malowanych dekoracji, przez ukazywanie na nich nie mieszkalnego wnętrza ani zamykających przestrzeń murów - lecz otwartego pejzażu), przez efekty wprowadzane w melodramatach, a odciągających uwagę widza od słowa na rzecz gry świateł (złudzenie tajemniczości - zapalanie i wygaszanie), próby zastępowania oświetlenia spod rampy - światłem inaczej na scenie rozmieszczanym, przez efekty akustyczne (nie tylko najczęściej wprowadzane motywy burzy, lecz także refrenowa powtarzalność motywów dźwiękowych, jak bicie dzwonów czy śpiew ptaków).
Gdy myśli się o technicznym unowocześnieniu ówczesnych teatrów, czyni się to najczęściej pod kątem efektów, jakie dawały w sztukach
preromantyczne idee inscenizacyjne, wyrażając się na przykład w otwieraniu przestrzeni scenicznej (najprościej - przez częstsze zmiany malowanych dekoracji, przez ukazywanie na nich nie mieszkalnego wnętrza ani zamykających przestrzeń murów - lecz otwartego pejzażu), przez efekty wprowadzane w melodramatach, a odciągających uwagę widza od słowa na rzecz gry świateł (złudzenie tajemniczości - zapalanie i wygaszanie), próby zastępowania oświetlenia spod rampy - światłem inaczej na scenie rozmieszczanym, przez efekty akustyczne (nie tylko najczęściej wprowadzane motywy burzy, lecz także refrenowa powtarzalność motywów dźwiękowych, jak bicie dzwonów czy śpiew ptaków).<br>Gdy myśli się o technicznym unowocześnieniu ówczesnych teatrów, czyni się to najczęściej pod kątem efektów, jakie dawały w sztukach
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego