Typ tekstu: Książka
Autor: Czapski Józef
Tytuł: Patrząc
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1958-1960
ma dzieła sztuki najbardziej realistycznego, które
by nie miało w sobie elementów abstrakcyjnych. Znów Marcel Brion,
historyk sztuki abstrakcyjnej, odmawia miana sztuki abstrakcyjnej
całemu kubizmowi, widząc w nim jedynie stylizację rzeczywistości,
zgadzając się ostatecznie na to, że jest on abstrakcją "drugiego
stopnia".

Otóż jeżeli tak rozumieć abstrakcję, nie widzę malarza z prawdziwego
zdarzenia
, który by się nie czuł czy choćby nie łaknął być
abstrakcjonistą. I ja do pierwszych abstrakcjonistów, tak rozumianych, na pewno zaliczyłbym nie Malewicza, a
właśnie Van Eycka, Cotana i nawet Dürera.
Określenie egzegety abstrakcjonizmu, Seuphora, przyjęte również przez
Dictionnaire de la peinture moderne, wyraża najlepiej to, co dziś pod
słowem
ma dzieła sztuki najbardziej realistycznego, które<br>by nie miało w sobie elementów abstrakcyjnych. Znów Marcel Brion,<br>historyk sztuki abstrakcyjnej, odmawia miana sztuki abstrakcyjnej<br>całemu kubizmowi, widząc w nim jedynie stylizację rzeczywistości,<br>zgadzając się ostatecznie na to, że jest on abstrakcją "drugiego<br>stopnia".<br> &lt;gap&gt;<br> Otóż jeżeli tak rozumieć abstrakcję, nie widzę malarza z prawdziwego<br>zdarzenia, który by się nie czuł czy choćby nie łaknął być<br>abstrakcjonistą. I ja do pierwszych abstrakcjonistów, tak rozumianych, na pewno zaliczyłbym nie Malewicza, a<br>właśnie Van Eycka, Cotana i nawet Dürera.<br> Określenie egzegety abstrakcjonizmu, Seuphora, przyjęte również przez<br>Dictionnaire de la peinture moderne, wyraża najlepiej to, co dziś pod<br>słowem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego