Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
prawidłom" poznania. Nie wierzył w historyczno-geograficzne uwarunkowania sztuki rozumiane jako czynnik determinujący, choć rozszerzenie perspektywy poza sztukę rzymską i grecką uważał za konieczne. Zdaniem Potockiego, oprócz uwarunkowań historycznych i środowiskowych ważniejsza jest pobudka, „która kieruje smakiem zbytku ku ozdobie publicznej . Jest to nie wiem coś, które tworzy artystów, zagrzewa geniusz".
Źródło inspiracji widział Potocki w naturze, nie – jak Winckelmann – w sztuce antycznej. „Zważając źródło sztuki, to jest naśladowanie natury, zdaje się, iż ona u wielu narodów samorodnią była".
W antyku widział realizację naturalnego smaku i na pierwszym miejscu stawiał wzory greckie jako najbliższe sztuce naturalnej. Jego
prawidłom" poznania. Nie wierzył w historyczno-geograficzne uwarunkowania sztuki rozumiane jako czynnik determinujący, choć rozszerzenie perspektywy poza sztukę rzymską i grecką uważał za konieczne. Zdaniem Potockiego, oprócz uwarunkowań historycznych i środowiskowych ważniejsza jest pobudka, &#132;która kieruje smakiem zbytku ku ozdobie publicznej &lt;gap&gt;. Jest to nie wiem coś, które tworzy artystów, zagrzewa geniusz".<br> Źródło inspiracji widział Potocki w naturze, nie &#150; jak Winckelmann &#150; w sztuce antycznej. &#132;Zważając źródło sztuki, to jest naśladowanie natury, zdaje się, iż ona u wielu narodów samorodnią była".<br> W antyku widział realizację naturalnego smaku i na pierwszym miejscu stawiał wzory greckie jako najbliższe sztuce naturalnej. Jego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego