Typ tekstu: Książka
Tytuł: Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej
Rok: 1998
tomach prozy Manueli Gretkow-skiej: My zdies' emigranty (1991), Tarot paryski (1993), Kabaret metafizyczny (1994) i Podręcznik do ludzi (1996) można odnaleźć ten sam wzorzec intelektualnego "patchworku", erotyczno-ezoterycznej układanki. Pomysł powtarzany w nieskończoność i eksploatowany w każdej kolejnej książce staje się mechanicznym trickiem, a nieustanne żonglowanie symboliką nauk tajemnych zamienia się w banał. Mnożenie magiczno-erotycznych paradoksów (typu sfinks i sphincter - zwieracz odbytu, mleczna pierś Madonny i trupia czaszka) staje się manierą, bo już nawet nie prowokacją. Może dlatego pisarka szuka coraz mocniejszych efektów?
Gretkowska akcentuje paradoksalną jedność wszystkiego - wysokiego i niskiego, nauk tajemnych i codzienności, obrazków z życia współczesnej
tomach prozy Manueli Gretkow-skiej: My zdies' emigranty (1991), Tarot paryski (1993), Kabaret metafizyczny (1994) i Podręcznik do ludzi (1996) można odnaleźć ten sam wzorzec intelektualnego "patchworku", erotyczno-ezoterycznej układanki. Pomysł powtarzany w nieskończoność i eksploatowany w każdej kolejnej książce staje się mechanicznym trickiem, a nieustanne żonglowanie symboliką nauk tajemnych zamienia się w banał. Mnożenie magiczno-erotycznych paradoksów (typu sfinks i sphincter - zwieracz odbytu, mleczna pierś Madonny i trupia czaszka) staje się manierą, bo już nawet nie prowokacją. Może dlatego pisarka szuka coraz mocniejszych efektów?<br> Gretkowska akcentuje paradoksalną jedność wszystkiego - wysokiego i niskiego, nauk tajemnych i codzienności, obrazków z życia współczesnej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego