Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Życie Warszawy
Nr: 21.12
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2001
Biernawskiej i Małgorzaty Stefaniak. Jednakże o powodzeniu przesądziła adaptacja, której Wajda, główny scenarzysta filmu, dokonał z Janem Nowiną Zarzyckim i Piotrem Wereśniakiem. W poemacie dostrzeżone zostały jego walory filmowe: spór o zamek między Soplicami a Horeszkami (konflikt!), romanse, uroda krajobrazu i życia w Soplicowie (która w zdjęciach Pawła Edelmana nie zamieniła się w "pocztówki"), tajemniczość postaci Robaka/Soplicy, knowania "czarnego charakteru" (pieniacz Gerwazy podjudzający szlachtę, szykującą powstanie przeciw carskiej Rosji, do sławnego "Hajże na Soplice!"), a przede wszystkim sensacyjność samego powstania, które emisariusz Jacek Soplica przygotowuje na Litwie. Do życzliwego odbioru ekranizacji Wajdy przez widownię przyczynił się też świetny pomysł scenariuszowy
Biernawskiej i Małgorzaty Stefaniak. Jednakże o powodzeniu przesądziła adaptacja, której Wajda, główny scenarzysta filmu, dokonał z Janem Nowiną Zarzyckim i Piotrem Wereśniakiem. W poemacie dostrzeżone zostały jego walory filmowe: spór o zamek między Soplicami a Horeszkami (konflikt!), romanse, uroda krajobrazu i życia w Soplicowie (która w zdjęciach Pawła Edelmana nie zamieniła się w "pocztówki"), tajemniczość postaci Robaka/Soplicy, knowania "czarnego charakteru" (pieniacz Gerwazy podjudzający szlachtę, szykującą powstanie przeciw carskiej Rosji, do sławnego "Hajże na Soplice!"), a przede wszystkim sensacyjność samego powstania, które emisariusz Jacek Soplica przygotowuje na Litwie. Do życzliwego odbioru ekranizacji Wajdy przez widownię przyczynił się też świetny pomysł scenariuszowy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego