Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
paradoksowe. Ponieważ z punktu widzenia logiki klasycznej taki opis uważany
jest za absurdalny, mistrzowie zen, wyjaśniając innym istotę 'oświecenia', często stosują opis drugi- pośredni, który łączy logikę klasyczną i 'logikę paradoksu' dzięki stosowaniu pośrednich znaków paradoksowych. Nazwy pośrednich
znaków paradoksowych (na przykład 'pustka', 'natura buddy') są dualne,
ponieważ można je zanegować, tworząc ich przeciwieństwa. Nabierają one
znaczenia paradoksowego dopiero wtedy, gdy są definiowane za pomocą sądów
paradoksowych. Rezultatem łączenia myślenia klasycznego i myślenia paradoksowego
jest taki opis rzeczywistości będącej 'absolutnie sprzeczną samotożsamością',
który nie jest do niej adekwatny, a jedynie pośrednio na nią wskazuje. Taki
opis pośredni można porównać do 'palca
paradoksowe. Ponieważ z punktu widzenia logiki klasycznej taki opis uważany <br>jest za absurdalny, mistrzowie zen, wyjaśniając innym istotę 'oświecenia', często stosują opis drugi- pośredni, który łączy logikę klasyczną i 'logikę paradoksu' dzięki stosowaniu pośrednich znaków paradoksowych. Nazwy pośrednich <br>znaków paradoksowych (na przykład 'pustka', 'natura buddy') są dualne, <br>ponieważ można je zanegować, tworząc ich przeciwieństwa. Nabierają one <br>znaczenia paradoksowego dopiero wtedy, gdy są definiowane za pomocą sądów <br>paradoksowych. Rezultatem łączenia myślenia klasycznego i myślenia paradoksowego <br>jest taki opis rzeczywistości będącej 'absolutnie sprzeczną samotożsamością', <br>który nie jest do niej adekwatny, a jedynie pośrednio na nią wskazuje. Taki <br>opis pośredni można porównać do 'palca
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego