Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
nowością było melodramatyczne wykorzystanie krwawych wydarzeń, koncentracja efektów: „nie wiem, czy który z dramatycznych naszych utworów przewyższa Glińskiego bogactwem traicznych motywów." – napisał nie bez racji Siemieński. Sztukę przenikała nadto wyrazista nuta antyrosyjska, a patriotyzm widowni pobudzała postać bohaterskiego Trepki, jakże już romantyczna w swym ujęciu, bliskim zresztą formule zawartej w Wierszu do wojska polskiego z okoliczności rozpoczętej wojny z Moskwą: „Dziś lub nigdy, śmierć lub życie, / Chwała lub wieczna sromota".
Na plus tragedii Wężyka zaliczyć trzeba jeszcze jej niejednoznaczność. Optymizm dziejów okazywał się tu pozorny, skompromitowany pesymistycznym obrazem losu jednostek i narodów oddanych w ręce despoty; a przenikająca
nowością było melodramatyczne wykorzystanie krwawych wydarzeń, koncentracja efektów: &#132;nie wiem, czy który z dramatycznych naszych utworów przewyższa Glińskiego bogactwem traicznych motywów." &#150; napisał nie bez racji Siemieński. Sztukę przenikała nadto wyrazista nuta antyrosyjska, a patriotyzm widowni pobudzała postać bohaterskiego Trepki, jakże już romantyczna w swym ujęciu, bliskim zresztą formule zawartej w Wierszu do wojska polskiego z okoliczności rozpoczętej wojny z Moskwą: &#132;Dziś lub nigdy, śmierć lub życie, / Chwała lub wieczna sromota".<br> Na plus tragedii Wężyka zaliczyć trzeba jeszcze jej niejednoznaczność. Optymizm dziejów okazywał się tu pozorny, skompromitowany pesymistycznym obrazem losu jednostek i narodów oddanych w ręce despoty; a przenikająca
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego