Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Ozon
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2005
pisał o niej Norwid.
- O to chodzi. Pod koniec XVIII wieku w Europie zaczyna się kształtować obraz kobiety jako ciała narodu, którego obrona staje się obowiązkiem. Obrona swojej kobiety, czyli ojczyzny - matki, żony, kochanki. Mnie w szczególności interesuje fakt, że ta właśnie Polonia, przynajmniej w wyobrażeniach romantycznych, jest wyzuta ze zmysłowości, która wraca do niej dopiero w malarstwie Jacka Malczewskiego i Vlastimila Hofmana na początku XX wieku. Ale potem Polska-żałobnica znowu się pojawia w stanie wojennym: odziana w czerń kobieta, zagrożona i wymagająca obrony. Ale nie jest to kobieta, do której chcemy się przytulić... Jednak widzę próby odkupienia tej zmysłowości
pisał o niej Norwid. &lt;/&gt;<br>&lt;who4&gt;- O to chodzi. Pod koniec XVIII wieku w Europie zaczyna się kształtować obraz kobiety jako ciała narodu, którego obrona staje się obowiązkiem. Obrona swojej kobiety, czyli ojczyzny - matki, żony, kochanki. Mnie w szczególności interesuje fakt, że ta właśnie Polonia, przynajmniej w wyobrażeniach romantycznych, jest wyzuta ze zmysłowości, która wraca do niej dopiero w malarstwie Jacka Malczewskiego i Vlastimila Hofmana na początku XX wieku. Ale potem Polska-żałobnica znowu się pojawia w stanie wojennym: odziana w czerń kobieta, zagrożona i wymagająca obrony. Ale nie jest to kobieta, do której chcemy się przytulić... Jednak widzę próby odkupienia tej zmysłowości
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego