Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
kompozycję

ilustracyjną, rozwijającą się rytmicznie (1924, s. 71). Ornament budowano poziomo, także wtedy, gdy go umieszczano w konstrukcji pionowej, jak np. w gąbińskich i łowickich "klapokach". Przeważnie wybierano kolory: czerwony, ciemny i jasny zielony, czarny, żółty, granatowy, rzadziej fioletowy, niebieski i złoty. Także dlatego, że trudno było dostać te kolory, zwłaszcza po wojnie.
Wzorem był świat zewnętrzny, przyroda, wieś, ale nie naturalistycznie odwzorowana, tylko sprowadzona do sylwety, schematu, wzoru. Widać to np. w ludowej interpretacji kogutka. Blaszany, na dachu domu, jest bliższy wycinankowym kogucikom niż ptakowi z podwórza. W wielobarwnej wycinance z Puszczy Kurpiowskiej pojawiają się jeźdźcy, myśliwi, karety, sanie. W
kompozycję <br>&lt;page nr=148&gt;<br>ilustracyjną, rozwijającą się rytmicznie (1924, s. 71). Ornament budowano poziomo, także wtedy, gdy go umieszczano w konstrukcji pionowej, jak np. w gąbińskich i łowickich "klapokach". Przeważnie wybierano kolory: czerwony, ciemny i jasny zielony, czarny, żółty, granatowy, rzadziej fioletowy, niebieski i złoty. Także dlatego, że trudno było dostać te kolory, zwłaszcza po wojnie. <br>Wzorem był świat zewnętrzny, przyroda, wieś, ale nie naturalistycznie odwzorowana, tylko sprowadzona do sylwety, schematu, wzoru. Widać to np. w ludowej interpretacji kogutka. Blaszany, na dachu domu, jest bliższy wycinankowym kogucikom niż ptakowi z podwórza. W wielobarwnej wycinance z Puszczy Kurpiowskiej pojawiają się jeźdźcy, myśliwi, karety, sanie. W
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego