Typ tekstu: Książka
Tytuł: Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej
Rok: 1998
raczej zaklętym w kamień, sobowtórem Panny Nikt.
W tej scenie możemy uchwycić istotę niepowtarzalnej symboliki powieści Tryzny. Symbolika ta jest solidnie zakorzeniona w rzeczywistości, konkretnej rzeczywistości polskiej, peerelowskiej, a równocześnie wyłania się z głębin nieświadomości. Androgyniczna "panna z rybą", związana być może z mitologią słowiańską, kryje w sobie paradoksalną ideę "żywego kamienia" i sugestię magicznej kary zaklęcia w kamień - kary, która jest ceną wtajemniczenia. Połączeniem zgrzebnej rzeczywistości Peerelu i magii jest scena farbowania białych rajstop.
Marysia miesza rajstopy łyżką w czarnym roztworze, jak czarownica warząca truciznę w kotle. Jest to zaiste polski realizm magiczny!
Narracja Panny Nikt odzwierciedla jedyny w swoim rodzaju
raczej zaklętym w kamień, sobowtórem Panny Nikt.<br> W tej scenie możemy uchwycić istotę niepowtarzalnej symboliki powieści Tryzny. Symbolika ta jest solidnie zakorzeniona w rzeczywistości, konkretnej rzeczywistości polskiej, peerelowskiej, a równocześnie wyłania się z głębin nieświadomości. Androgyniczna "panna z rybą", związana być może z mitologią słowiańską, kryje w sobie paradoksalną ideę "żywego kamienia" i sugestię magicznej kary zaklęcia w kamień - kary, która jest ceną wtajemniczenia. Połączeniem zgrzebnej rzeczywistości Peerelu i magii jest scena farbowania białych rajstop.<br> Marysia miesza rajstopy łyżką w czarnym roztworze, jak czarownica warząca truciznę w kotle. Jest to zaiste polski realizm magiczny!<br> Narracja Panny Nikt odzwierciedla jedyny w swoim rodzaju
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego