ujmować racjonalnie i racjonalnie ją przekształcać. Im dokładniejsza i głębsza jest wiedza naukowa, tym lepiej spełnia ona swoje cele zewnętrzne. Cele wewnętrzne nauki można sprowadzić do tego, "że nauka stara się wiernie i głęboko opisać świat" (Such 1973, s. 25). <br><br>Odpowiednio możemy mówić o trzech podstawowych funkcjach nauki:<br><br>1) funkcji deskryptywnej (opis),<br><br>2) funkcji eksplanacyjnej (wyjaśnianie),<br><br>3) funkcji prognostycznej (predykcja, przewidywanie).<br><br> Rys. 1.2. Klasyfikacja nauk (wg. Such 1973, s. 41-47)<br><gap><br><br><br><br>Metodologia ujmuje naukę dwojako, raz jako proces zdobywania wiedzy, proces badania (por. Wprowadzenie, s. 15), a raz jako rezultat tego procesu (wiedza naukowa), sumę wiedzy. Zapoznajmy się teraz z