Typ tekstu: Książka
Autor: Brzeziński Jerzy
Tytuł: Metodologia badań psychologicznych
Rok: 1996
ujmować racjonalnie i racjonalnie ją przekształcać. Im dokładniejsza i głębsza jest wiedza naukowa, tym lepiej spełnia ona swoje cele zewnętrzne. Cele wewnętrzne nauki można sprowadzić do tego, "że nauka stara się wiernie i głęboko opisać świat" (Such 1973, s. 25).

Odpowiednio możemy mówić o trzech podstawowych funkcjach nauki:

1) funkcji deskryptywnej (opis),

2) funkcji eksplanacyjnej (wyjaśnianie),

3) funkcji prognostycznej (predykcja, przewidywanie).

Rys. 1.2. Klasyfikacja nauk (wg. Such 1973, s. 41-47)




Metodologia ujmuje naukę dwojako, raz jako proces zdobywania wiedzy, proces badania (por. Wprowadzenie, s. 15), a raz jako rezultat tego procesu (wiedza naukowa), sumę wiedzy. Zapoznajmy się teraz z
ujmować racjonalnie i racjonalnie ją przekształcać. Im dokładniejsza i głębsza jest wiedza naukowa, tym lepiej spełnia ona swoje cele zewnętrzne. Cele wewnętrzne nauki można sprowadzić do tego, "że nauka stara się wiernie i głęboko opisać świat" (Such 1973, s. 25). <br><br>Odpowiednio możemy mówić o trzech podstawowych funkcjach nauki:<br><br>1) funkcji deskryptywnej (opis),<br><br>2) funkcji eksplanacyjnej (wyjaśnianie),<br><br>3) funkcji prognostycznej (predykcja, przewidywanie).<br><br> Rys. 1.2. Klasyfikacja nauk (wg. Such 1973, s. 41-47)<br>&lt;gap&gt;<br><br><br><br>Metodologia ujmuje naukę dwojako, raz jako proces zdobywania wiedzy, proces badania (por. Wprowadzenie, s. 15), a raz jako rezultat tego procesu (wiedza naukowa), sumę wiedzy. Zapoznajmy się teraz z
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego